Dlaczego cytologia jest ważnym badaniem?

Cytologia to jedno z podstawowych badań profilaktycznych wykonywanych podczas rutynowych wizyt kontrolnych u ginekologa. Każda kobieta powinna regularnie sprawdzać stan swojego zdrowia między innymi poprzez wykonywanie cytologii. Nie jest ona ani bolesna dla pacjentki, ani czasochłonna czy skomplikowana, a pozwala skutecznie chronić przed poważnymi schorzeniami.

Jakie jest znaczenie cytologii dla zdrowia kobiety?

Jak już zostało wspomniane, cytologia to jedno z najważniejszych badań dla kobiet. Polega na pobraniu komórek szyjki macicy w celu sprawdzenia, czy są zdrowe. To właśnie na tej podstawie można wykryć najwcześniejsze objawy raka szyjki macicy — groźnej choroby, która stanowi jeden z najczęstszych nowotworów diagnozowanych u Polek. Ryzyko jego rozwoju jest największe po trzydziestym roku życia i ponownie po pięćdziesiątym. Należy przy tym podkreślić, że rak szyjki macicy wykryty we wczesnym stadium jest uleczalny z wysoką skutecznością. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby cytologia wykonywana była regularnie.

Rak szyjki macicy to bardzo „podstępna” choroba, ponieważ obecność nowotworu w organizmie nie wywołuje żadnych niepokojących objawów. Można go wykryć właśnie podczas badań cytologicznych. Analiza rozmazu pozwala zdiagnozować obecność wirusa brodawczaka ludzkiego (HPV), który odpowiada za ok. 90% raka szyjki macicy.

Jednak to nie jedyny powód, dla którego należy regularnie poddawać się badaniu cytologicznym. Oprócz tego jest to metoda, która pozwala na ogólne określenie stanu szyjki macicy oraz tego, czy nie dochodzi w niej do innych zmian chorobowych. W ten sposób można zdiagnozować nadżerki i ocenić stan hormonalny pacjentki.

Jak często wykonywać badanie cytologiczne?

Zaleca się, aby badanie cytologiczne wykonać po raz pierwszy po roku od rozpoczęcia współżycia płciowego. Przez pierwsze 3-4 lata należy je powtarzać raz w roku. Jeśli po tym okresie wyniki były prawidłowe, cytologię przeprowadza się raz na trzy lata. Warto przy tym pamiętać, że lekarz ginekolog może zalecić częstsze badania, jeśli kobieta jest w grupie ryzyka.

U kobiet w ciąży cytologię wykonuje się w pierwszym i trzecim trymestrze. Na badanie najlepiej wybrać się między 10. a 18. dniem cyklu. Nie należy go wykonywać podczas menstruacji oraz 3-4 dni przed lub po miesiączce.