Czy mięśniaki są groźne?

Mięśniaki macicy, inaczej włókniaki macicy, to łagodne zmiany nowotworowe zbudowane z tkanki mięśniowej (gładkiej) tworzącej mięsień maciczny. Z wyglądu przypominają kuliste guzki. Ich wielkość bywa różna - do guzków wielkości ziarenka grochu poprzez zmiany osiągające wymiary większe niż sama macica. Bardzo rzadko występują pojedynczo. Zwykle są liczne i zróżnicowane pod względem wielkości i lokalizacji. Nie dają przerzutów. Najczęstszym miejscem występowania jest trzon macicy.

Czy mięśniaki zagrażają zdrowiu i życiu kobiety?

Mięśniaki macicy to najczęściej występujące nowotwory tego narządu. Nie stanowią jednak zagrożenia dla życia kobiety, chociaż mogą wpływać na jego jakość, a także przyczyniać się do problemów z zajściem w ciąży.

Nie wszystkie kobiety zdają sobie sprawę, że mają mięśniaki, ponieważ nie zawsze są one odczuwalne. Objawy pojawiają się o ok. 40% kobiet. Ich charakter i nasilenie zależą od miejsca występowania i wielkości guza. Drobne zmiany mogą być nieodczuwalne przez całe życie, nawet jeśli występują licznie. Po menopauzie ulegają procesom degeneracyjnym (wapnienie i rozpad), zmniejszając swoje rozmiary.

Jeśli występują objawy mięśniaków, są one dość niespecyficzne i to właśnie one mogą przyczyniać się do problemów zdrowotnych. Jednym z symptomów jest nieprawidłowe krwawienie z dróg rodnych, które jest bardzo obfite. Pojawiają się nieregularne miesiączki, a także krwawienie między miesiączkami. Jeśli tego typu dolegliwości będą utrzymywać się długo, istnieje ryzyko wystąpienia niedokrwistości, czyli zmniejszenia stężenia hemoglobiny we krwi. To z kolei skutkuje osłabieniem, bladością skóry, omdleniami, przyspieszoną akcją serca.

Objawy mogą też wynikać ze względu na wielkość lub lokalizację guza. W tym przypadku typowymi objawami są m.in. bóle i dyskomfort w okolicy podbrzusza, ucisk rozrastającej się zmiany na pęcherz moczowy i odbytnicę (powoduje to m.in. parcie na mocz, częstsze oddawanie moczu, zaparcia, trudności w oddawaniu stolca). Mogą też powodować dolegliwości bólowe odcinka lędźwiowego kręgosłupa, a także bolesne współżycie płciowe.

Kolejnym skutkiem mięśniaków macicy mogą być problemy z płodnością - zarówno u kobiet, które nigdy nie rodziły, jak i kobiet będących już matkami. Co więcej, zdarza się, że mięśniaki powodują trudności z donoszeniem ciąży poprzez poronienia lub przedwczesne porody. Duże guzy mogą wpływać na ułożenie płodu. Należy jednak podkreślić, że większość mięśniaków macicy nie ma znaczącego wpływu na sam płód czy przebieg porodu.

Chociaż mięśniaki macicy nie zagrażają życiu kobiety, to jednak mogą znacznie wpłynąć na jego jakość, a nawet przyczynić się do problemów zdrowotnych. Jeśli więc istnieje podejrzenie ich występowania, należy skonsultować się z ginekologiem i wykonać zalecone przez niego badania.