Leczenie zaburzeń miesiączkowania

Zajmuję się leczeniem zaburzeń miesiączkowania. Diagnozuję i leczę pierwotne oraz wtórne zaburzenia miesiączkowania, takie jak: nieregularne, skąpe lub zbyt obfite miesiączki, czy plamienia międzymiesiączkowe. W leczeniu zaburzeń miesiączkowania analizie i diagnostyce poddaję zarówno nieprawidłowości czynnościowe jak i organiczne.

lekarz

Jakie są rodzaje i przyczyny zaburzeń miesiączkowania?

Mówiąc o zaburzeniach miesiączkowania, należy rozróżnić ich dwa podstawowe rodzaje – wtórny i pierwotny brak miesiączki. W przypadku wtórnego braku miesiączki mamy do czynienia z sytuacją, kiedy menstruacja zanika u kobiety, która wcześniej miesiączkowała. Do przyczyn wtórnego braku miesiączki należą m.in.:

• zahamowanie czynności osi podwzgórzowo-przysadkowo-jajnikowej,
  • zespół policystycznych jajników (PCOS),
  • niedoczynność tarczycy,
  • nadczynność tarczycy,
  • hiperprolaktynemia,

Jeśli chodzi o pierwotny brak miesiączki, jest to zaburzenie diagnozowane u dziewcząt po 16 roku życia, u których nie pojawiła się dotąd miesiączka. U podstaw pierwotnego braku miesiączki leżeć mogą:

• wady wrodzone narządów płciowych,
  • dysgenezja gonad,
  • hipoplazja jajników,
  • guz przysadki mózgowej,
  • niewydolność podwzgórza,
  • wrodzony przerost nadnerczy.

Jak wygląda leczenie zaburzeń miesiączkowania?

Wdrożenie leczenia zaburzeń miesiączkowania możliwe jest po ustaleniu charakteru zaburzeń miesiączkowania i zdiagnozowaniu ich przyczyn. Często ma ono charakter terapii hormonalnej, która pomaga uregulować częstotliwość i długość trwania cyklu oraz zredukować dolegliwości związane z zaburzeniami miesiączkowania. Jeżeli okazuje się to konieczne, wykonywane są zabiegi z zakresu chirurgii ginekologicznych.