Biopsja endometrium

Oferowane przeze mnie leczenie ginekologiczne obejmuje również biopsję endometrium. Biopsja endometrium pozwalająca na zdiagnozowanie zmian w obrębie kanału szyjki i jamy macicy zależnie od wskazania może mieć charakter diagnostyczny lub zabiegowy – wówczas ma miejsce łyżeczkowanie jamy macicy. Pobrany w czasie biopsji fragment błony śluzowej jamy macicy jest następnie poddawany badaniu histopatologicznemu. Biopsja endometrium pozwala na wykrycie chorób rozwijających się w obrębie jamy macicy. Zalecana jest również w leczeniu niepłodności u kobiet z nawracającymi niepowodzeniami implantacji zarodka.

biopsja

Jakie są wskazania do wykonania biopsji endometrium?

Biopsję endometrium wykonuje się najczęściej ze wskazań takich jak:

• nieprawidłowe krwawienia i plamienia z dróg rodnych niezwiązane z miesiączką,
  • rzadkie występowanie miesiączek,
  • plamienia pomenopauzalne,
  • podejrzenie ciąży pozamacicznej,
  • diagnostyka niepłodności.

Wykonanie odpowiedniego badania może pomóc w wykryciu wczesnego stadium pojawiających się zmian lub chorób i przyspieszyć przebieg wdrożonego leczenia.

Zapalenie endometrium

Zapalenie endometrium to zapalenie błony śluzowej macicy i nieleczone może doprowadzić do poważnych konsekwencji. Jest to zakażenie bakteryjne, które często współwystępuje z innymi schorzeniami, dlatego bardzo ważne jest, aby regularnie badać swoje narządy i nie dopuścić do rozwoju choroby. Bakterie, które dostają się z pochwy do macicy, powodują stan zapalny i rozwój infekcji. Następstwem nieleczonego zapalenia endometrium może być jego przejście w stan przewlekły, a w konsekwencji nawet niepłodność.

Kiedy kobiety są narażone na zapalenie endometrium?

Na zapalenie endometrium szczególnie narażone są kobiety, które przebyły zabieg wykonywany drogą przezpochwową, a więc np. łyżeczkowanie jamy macicy, zakładanie wkładki wewnątrzmacicznej czy histeroskopię. W grupie ryzyka są także kobiety, które poroniły, cierpią na powikłania poporodowe, ich poród trwał bardzo długo lub przeszły cesarskie cięcie. Spośród najważniejszych objawów, które powinny skłonić do jak najszybszej, ponownej wizyty u ginekologa po zabiegu należy wymienić:

• ból zlokalizowany w obrębie podbrzusza,
  • gorączkę i dreszcze,
  • upławy,
  • nieprawidłowe plamienie lub krwawienie z dróg rodnych niezwiązane z miesiączką.

Zapalenie endometrium może także towarzyszyć innym schorzeniom takim, jak mięśniak, rak czy polip macicy, które mogą stanowić duże zagrożenie dla życia Pacjentki. Dlatego w przypadku zauważenia nawet najmniejszych, niepokojących zmian zalecam wizytę u specjalisty i wykonanie odpowiedniej diagnostyki.