Jakie są obajwy kiły?

Kiła to choroba przenoszona drogą płciową, którą można zarazić się podczas kontaktu seksualnego (waginalnego, oralnego lub analnego) z osobą zakażoną (kobieta w ciąży może zakazić płód). Czynnikiem etiologicznym jest krętek blady, czyli bakteria Gram-ujemna spiralnego kształtu. Nie jest ona zdolna do przetrwania poza organizmem gospodarza, ale dzięki swojej specyficznej budowie wykazuje wyjątkową zdolność ruchu. Okres wylęgania kiły wynosi średnio 21 dni (od 10 do 40 dni). Objawy zwykle pojawiają się po ok. 16 dniach, jednak trzeba pamiętać, że u niektórych pacjentów choroba może przebiegać bezobjawowo.

Jakie symptomy wskazują na kiłę?

Objawy kiły występują w poszczególnych fazach, dlatego też w jej przebiegu trzeba wyróżnić kilka tzw. okresów, w których rozpoznawane są typowe dla tej choroby symptomy.

• Okres pierwotny, czyli 2-3 tygodnie po kontakcie seksualny z osobą zakażoną. Powstaje niebolesne owrzodzenie — u mężczyzn na penisie, u kobiet na sromie. Oprócz tego owrzodzenie może też pojawiać się na odbycie, jamie ustnej czy wargach. Początkowo ma postać nacieku. Jest niebolesne. Goi się w ciągu ok. 6 tygodni. Do objawów nietypowych zaliczamy zmianę opryszczkopodobną i kiłowe zapalenie żołędzi i sromu.
  • Okres II, czyli 9-16 tygodni od zakażenia. Powstaje wysypka na tułowiu i kończynach, a także plamy i grudki na narządach płciowych i w jamie ustnej. Występuje powiększenie węzłów chłonnych. Dochodzi też do objawów ogólnych: gorączki, bólu głowy, mięśni, gardła, utraty apetytu. Rzadziej dochodzi do bielactwa kiłowego, łysienia, zmiany w obrębie błon śluzowych czy zmian na innych narządach.
  • Okres III — dochodzi do niego coraz rzadziej, a rozwija się powyżej 5 lat od infekcji. Może obejmować zmiany w układzie sercowo-naczyniowym (kiła sercowo-naczyniowa), nerwowym lub kostnym.
  • Kiła OUN (neurokiła) to kiła utajona, która osiąga niekiedy nawet kilkuletni okres bezobjawowy po ustąpieniu zmian skórnych II okresu. Może przebiegać bezobjawowo lub pod postacią zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych.